Adobe Creative Cloud kopen?

Het is ongeveer een jaar geleden dat Adobe stopte met het leveren van Adobe CS6 software en volledig inzette op de opvolger: Adobe Creative Cloud. In een eerder blog uit deze periode heb ik al eens een suggestie gegeven van wat klanten zouden moeten doen. In dit blog kijk ik terug op het afgelopen jaar. Niet alleen kijk ik naar de achtergrond en verkoopcijfers, maar ook behandel ik de meest voorkomende misverstanden en vragen. Daarbij heb ik een handige infographic ingevoegd waarin de inhoud van het blog nog eens mooi wordt samengevat.

Adobe Creative Cloud succesvol

In de jaren voorafgaande aan de lancering van de Creative Cloud hebben wij vele Adobe CS6 pakketten verkocht. Het merendeel van de verkopen was aan kleine tot middelgrote bedrijven die een Adobe Design Standard suite kochten. In deze suite zit Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign en Acrobat. Daarmee is het pakket vooral geschikt voor print uitingen. Klanten die ook uitingen moesten ontwerpen voor het web, kozen voor de Design & Web Premium versie. Dit pakket was een goede nummer 2, maar qua aantallen niet te vergelijken met de Design Standard suite. Tot slot waren er incidenteel verkopen van Adobe Production Premium (videobewerking) en de Adobe Master Collection (vrijwel alle losse programma's zaten in deze suite).

Toen Adobe met de Creative Cloud kwam, werd duidelijk dat Adobe voor een "one size fits all" aanpak koos. Dit vond ik erg vreemd. Want er zijn maar heel, heel weinig gebruikers die alle programma's/apps gebruiken die in de Cloud beschikbaar zijn. Op dat moment ben ik er nog vanuit gegaan dat dit een fase 1 stap zou zijn, waarbij Adobe zich vooral richtte op de heavy users: reclamebureaus die voor hun klanten professioneel (reclame)uitingen maken en uitgevers bijvoorbeeld. Zij kochten in veel gevallen de Master Collection en qua prijs was dit dan redelijk vergelijkbaar (ervan uitgaande dat de klant zijn Master Collection actueel hield door de aankoop van upgrades).

We zijn nu een jaar verder en de enige belangrijke update is dat Adobe het mogelijk heeft gemaakt dat klanten een abonnement op een losse app kunnen nemen, zoals Adobe Photoshop. Maar dit is verhoudingsgewijs niet aantrekkelijk qua prijs. En belangrijker nog: veel klanten hebben toch wel meerdere programma's nodig. Photoshop en Acrobat minimaal zou ik zeggen. Maar als je een brochure wilt ontwerpen, heb je alsnog InDesign nodig, dus ook dan kom je er niet. Het verbaast mij dat Adobe nog niet met een gedifferentieerd model is gekomen. Net zoals met de Creative Suite had het in de lijn gelegen om bijv. met een Design Standard Cloud te komen, waarbij de klant een lager maandbedrag betaalt, en dan alleen toegang heeft tot de eerder genoemde apps.

Het succes van Adobe met de Creative Cloud heeft mij bijzonder verrast. Zoals in de infographic hieronder is te zien is het aantal abonnees gegroeid van 488.000 naar 3.971.000 in het eerste kwartaal van dit jaar (!!). Dat zal er ongetwijfeld voor gezorgd hebben dat Adobe nog weinig noodzaak heeft gevoeld om met een gedifferentieerd model op de markt te komen. De laatste tijd krijgen we wel wat signalen dat het begint te haperen, maar eerlijk gezegd vind ik het een ongelooflijk aantal. Kanttekening is wel dat niet gespecificeerd wordt hoeveel klanten een volledige cloud subscripton hebben, dus het kan zijn dat er veel Photoshop abonnementen worden weggezet (Adobe heeft bijv. voor fotografen een speciaal Photoshop abonnement voor ca. € 10,- ex. p/m, alleen via Adobe rechtstreeks verkrijgbaar). En: zo'n beetje sinds de lancering is de CC vrijwel continu in een promotie geweest. De "Grand Gesture" promotie van vorig jaar viel daarbij het meeste op.

Adobe Creative Cloud misverstanden

Rondom de Creative Cloud bestaan de nodige misverstanden. Zo krijgen wij met regelmaat klanten aan de telefoon die denken dat alle bestanden in de cloud worden opgeslagen en dat om de software te gebruiken een continue verbinding met internet noodzakelijk is. Dat is gelukkig niet waar. Het pakket zou niet meer te gebruiken zijn. Adobe zelf geeft aan eens in de 100 dagen een connectie te maken, enkel en alleen om te checken of het abonnement nog geldig is. Ook een cloud abonnement mag u (bijv. thuis) op een tweede computer installeren, en het is ook niet zo dat daar gecontroleerd wordt of u het pakket op het werk en thuis gelijktijdig gebruikt (het is uw eigen verantwoordelijkheid om zgn. compliant te zijn: de licentievoorwaarden schrijven voor dat u de tweede versie niet gelijktijdig open mag hebben staan, maar het gaat er mij om duidelijk te maken dat er niet steeds via internet allerlei informatie wordt uitgewisseld met de servers van Adobe).

De term cloud is gebruikt omdat de software via het internet gedownload kan worden en ook via het internet actueel gehouden wordt. Daarbij krijgt u bij een abonnement tot 100GB cloud opslag, waarbij u de bestanden ook kunt delen met collega's en klanten bijvoorbeeld. En "cloud" bekt lekker natuurlijk. Cloud is hot. Maar er is dus geen continue verbinding met het internet nodig.

Klanten denken ook nog wel eens dat een abonnement stilzwijgend wordt verlengd. Ook dat is niet juist. U ontvangt ruim voor aflopen van uw abonnement bericht van Adobe met de mededeling dat uw abonnement gaat verlopen en het verzoek om een verlenging via de reseller te regelen. Daarbij nemen ook wij contact met u op met de vraag of u uw abonnement wilt verlengen. U kunt dus niet zomaar een nieuwe factuur ontvangen: u moet zelf actief instemmen met een verlenging. Overigens adviseren wij wel een eventuele verlenging niet op het laatste moment te regelen. Wij hebben al vaker meegemaakt dat een klant geen beslissing nam over de verlenging van zijn abonnement en daar zo lang over deed, dat zijn abonnement door Adobe was stopgezet. Het was wel even lastig om dit opgelost te krijgen.

Adobe CC voor Individuen vs. Adobe CC voor Teams

Een voor ons wellicht nog belangrijkere verandering dan het overgaan van Adobe naar de cloud is het directe model wat Adobe in toenemende mate hanteert. Adobe biedt alle cloud abonnementen via haar eigen website aan en snijdt de reseller er de facto uit. Op zich is dat ook niet zo heel gek. Voor onszelf uiteraard jammer, maar we hebben er jaren geleden al op geanticipeerd. Software zal in toenemende mate via fabrikanten zelf worden aangeboden.

Er zijn twee versies die worden aangeboden (de versies voor onderwijsinstellingen en studenten laat ik hier achterwege). De Adobe CC voor Individuen en de Adobe CC voor Teams. Zoals de naam al suggereert is de eerste versie bedoeld voor particulier gebruik en de laatste voor zakelijk gebruik. Overigens betekent dat niet dat het dan ook altijd om teams hoeft te gaan! Als u professioneel met de cloud wil werken, kunt u gewoon één Cloud for Teams abonnement afsluiten. Het belangrijkste voordeel van de Team editie is dat u uw licenties en updates kunt beheren vanuit één centrale console. Zo kunt u makkelijk licenties aan andere gebruikers toewijzen. Zie onderstaande screenshot:

Adobe Creative Cloud console

Het verschil in prijs tussen Adobe en onszelf is minimaal. Wij zijn ruwweg € 100,- per jaar goedkoper (Adobe concurreert niet op prijs), maar belangrijker vind ik nog dat u voor de eerstelijns support gewoon bij ons terecht kunt. Dan heb ik het over hulp bij het toewijzen van licenties, hulp bij installatie en hulp bij het toevoegen van extra licenties. Adobe heeft de laatste jaren rigoureus gesneden in de lokale ondersteuning en dat betekent dat u zelfs voor basale vragen met een Adobe support center in het buitenland moet bellen (vnl. India). Niet alleen is de taal dan vaak een barrière, maar ook zijn de wachtrijen lang.

Adobe Creative Cloud infographic

Zoals beloofd hier een Adobe Creative Cloud infographic. Zo is voor een ieder in één oogopslag nog eens te zien wat nu het grootste verschil is tussen de Adobe CS6 software en de Adobe CC:

Adobe Creative Cloud infographic

Conclusie

De Adobe Creative Cloud is een fantastisch mooi product, maar voor veel gebruikers te duur vind ik. Adobe heeft in de laatste 10 jaar een de facto monopoliepositie opgebouwd met Photoshop. Het is de industriestandaard. Het pakket is zo uitgebreid en compleet, dat het nog wel even duurt voor anderen (Corel e.a.) dit evenaren. Tot het zover is maakt Adobe handig gebruik van zijn positie en laat klanten die ook maar even moeten overgaan naar de cloud. Klanten moeten bijvoorbeeld over door gewijzigde systeemvereisten of omdat ze bestanden krijgen aangeleverd in CC formaat (en deze dus niet meer kunnen bewerken met hun CSx pakket).

Er is, althans bij veel van onze klanten, veel weerstand tegen het vrij forse abonnementstarief, maar Adobe presenteert klinkende cijfers. Is de weerstand typisch Nederlands misschien? De toekomst zal uitwijzen wat het lange termijneffect is van het afschaffen van Adobe CS. Ik vermoed dat er op termijn toch verschillende versies zullen komen, meer afgestemd op de behoefte van de verschillende gebruikers.

PS  heeft u nog vragen over de Adobe Creative Cloud, belt u dan gerust